Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
POWIAT 15 marca - Światowy Dzień Konsumenta
2011.03.15 16:26 | aktualizacja: 2011.03.17 10:43

Wszyscy jesteśmy konsumentami...

Najczęściej skarżymy się na operatorów telefonów, zawarte ubezpieczenia, które nie spełniły oczekiwań. Z towarów najczęściej wymieniamy telewizory, czy agd, potem obuwie i odzież. Najrzadziej reklamujemy towary branży spożywczej. 15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumentów - przedstawiamy rozmowę z Zenonem Małyszem, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów przy Starostwie Powiatowym w Biłgoraju.

Gazeta Biłgorajska - Dlaczego ten dzień jest obchodzony właśnie dzisiaj?

Zenon Małysz - Światowy Dzień Konsumenta został ustanowiony na pamiątkę słynnego przemówienia prezydenta J.F.Kennedy'ego, wygłoszonego przed kongresem USA 15 marca 1962 r. Przemówienie to zawierało słowa "wszyscy jesteśmy konsumentami" i stanowiło podwaliny amerykańskiego ustawodawstwa konsumenckiego. Z inicjatywy J. F. Kennedy'ego w roku 1962 zostały zagwarantowane prawa konsumenta, prawo do bezpieczeństwa, prawo do rzetelnej informacji, prawo do bycia wysłuchanym, prawo swobody wyboru asortymentów i usług o cenach uzasadnionych ekonomicznie.

GB - Jakie znaczenie ma dzień konsumenta?

ZM - Data jest symboliczna, ale dzień ten ma służyć podkreśleniu znaczenia praw, które mamy jako konsumenci. Prawo, które niestety nie jest przestrzegane przez różne, zazwyczaj duże firmy. Mam tu na myśli nierzetelne informacje, czy nieuczciwe reklamy. Konsumenci to słabsza strona stosunków rynkowych, która ma mniej kompetencji, wiedzy, pieniędzy do obsługi prawnej danej sprawy.

GB - Jakie najpowszechniejsze mity funkcjonują wśród konsumentów?

ZM - Ludzie są bardzo zdziwieni, a przekonanie to funkcjonuje jeszcze z poprzedniego ustroju, że mamy prawo do zwrotu towaru zakupionego w lokalu firmy, bez podawania przyczyny. A tak nie jest. Ale rzeczywistość się zmienia i coraz częściej zakupów dokonujemy od przedsiebiorców w Internecie i w tym przypadku mamy prawo do odstąpienia od umowy, bez podawania przyczyny w ciągu 10 dni. Także w przypadku, gdy umowa została zawarta na odległość. A takich umów zawiera się dziś 10-15%. Kupując towar w sklepie mamy prawo go zareklamować, ale musimy podać przyczynę zwrotu przy odstąpieniu od umowy.

GB - Z czego jeszcze nie zdajemy sobie sprawy jako konsumenci?

ZM - Coraz częściej w sektorze usług umowa zawierana jest z dwoma operatorami. Tak jest na przykład w sektorze telekomunikacyjnym. Bierzemy telefon za przysłowiową złotówkę i podpisujemy umowę na abonament na 2 lata. Faktycznie zawieramy dwie umowy. Jedną na zakup telefonu, drugą na świadczenie usług. Odpowiadają za to najczęściej dwa różne podmioty. W przypadku, gdy telefon nam się zepsuje i dochodzimy roszczeń do zwrotu zapłaconej za niego ceny w ramach realizacji umowy, to cały czas musimy płacić zobowiązania abonamentowe. Gdy za telefon zapłaciliśmy niewiele, może się okazać, że kara umowna za zerwanie umowy wyniesie znacznie więcej i "promocja" przestaje się nam opłacać.

GB - Dużą grupę konsumentów stanowi młodzież, jakie na nią czyhają pułapki?

ZM - Prowadząc lekcje konsumenckie w szkołach powiatowych, spotykam się z problemem nieświadomie zawartych umów. Młodzież wchodząc na różne strony internetowe, w celu ściągania muzyki, czy filmów, loguje się na nich, podając swoje dane. Wiele z tych stron jest tak skonstruowanych, że logowanie, czy rejestracja oznacza akceptację regulaminu, w którym zobowiązujemy się na przykład, do comiesięcznych opłat za korzystanie ze strony.

GB - A umów, czy regulaminów nikt nie czyta…

ZM - Właśnie. Zresztą one specjalnie są napisane małym druczkiem i mają wiele stron, aby nas zniechęcić do czytania już na początku.

GB - Jakiego sektora najczęściej dotyczą sprawy z jakimi trafiają do Pana petenci?

ZM - Najwięcej spraw dotyczy sektora usług. Tu na pierwszym miejscu zdecydowanie jest branża telekomunikacyjna, potem umowy ubezpieczenia, na równi z umowami dostawy energii, gazu itp. Na trzecim miejscu znajdują się usługi kredytowe.

GB - W jakiej branży jest najwięcej problemów?

ZM - Najwięcej spraw dotyczy tematyki umów - sprzedaży sprzętu TV, AGD, potem znajdują się umowy sprzedaży odzieży i obuwia, a na trzecim miejscu sprzedaż części lub samochodów, szeroko pojęta motoryzacja. Najmniej spraw dotyczy towarów spożywczych.

GB - Na co jeszcze, jako konsumenci powinniśmy zwrócić uwagę?

ZM - Na downsizing, który coraz powszechniej stosują wielkie firmy i korporacje. Czyli na przykład dotychczas 100-gramowa tabliczka czekolady, dziś waży 90 gramów. Każdy kupuje towar w przekonaniu, że to towar w takim samym opakowaniu jak zawsze i tej samej wielkości jak zawsze i że jest tym samym wielkościowo opakowaniem. Dopiero po wnikliwym sprawdzeniu, można zauważyć, że 100 gramowa czekolada, waży tylko 90 gramów. Napis o wadze towaru jest umieszczony na towarze, jednak producent wykorzystuje, w tak niegodny sposób, przyzwyczajenie konsumentów i ich przekonanie, że jest to ta sama waga i to samo opakowanie. Producent wykorzystuje nieuwagę i zaufanie konsumentów. Taka firma nie postępuje uczciwie.

GB - Dziękuję za rozmowę i cenne uwagi.

ZM - Dziękuję.

KFP
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
KFP dodany
 
Odsłon: 7575
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (0)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Brak wpisów, Twój komentarz może byc pierwszy.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
17 września 2024 Biłgoraj
Biłgoraj w rocznicę sowieckiej agresji na Polskę
Dziś, 17 września 2024 roku, mija 85 lat od tragicznych wydarzeń, które na zawsze zmieniły oblicze Polski i narodu polskiego. W dniu, w którym Związek Sowiecki dokonał barbarzyńskiej agresji na naszą Ojczyznę, władze samorządowe i mieszkańcy Biłgoraja wspominają ofiary rosyjskich zbrodni, pamiętając o ich poświęceniu oraz niesłabnącej woli walki o wolność i suwerenność Polski.
w środę, godzina 09:38 Brodziaki
Największy piknik historyczny w regionie już w tę niedzielę
w czwartek, godzina 20:14 Gmina Biłgoraj
Gmina żegna pięciu dyrektorów
dzisiaj, 15:02 Biłgoraj
Jubileusz biłgorajskiego liceum
W sobotę 28 września społeczność Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Papieża Jana Pawła II w Biłgoraju uroczyście obchodziła jubileusz 25-lecia istnienia szkoły. Był to wyjątkowy dzień pełen refleksji, wspomnień i spotkań, który zgromadził społeczność szkolną, absolwentów oraz przyjaciół placówki.
dzisiaj, 15:30 Obsza
Sołectwa wybrały
dzisiaj, 08:48 Potok Górny
Wolne stanowisko kierownicze
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball hosting home.pl