Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
KRAJ Artykuł sponsorowany
2021.03.25 17:37 | aktualizacja: 2021.03.25 17:38

Marketing zapachowy - narzędzie do zwiększenia wydajności

Z jakim zapachem kojarzysz swoje dzieciństwo, jaki zapach przywołuje Twoje najlepsze wspomnienia? Czy jest to zapach ciasta wyrabianego przez ukochaną babcię, a może zapach świeżo skoszonej trawy kojarzący Ci się z pierwszą randką? Z pewnością zmysł powonienia stanowi jeden z najważniejszych zmysłów człowieka. Jednak czy słyszałeś czym jest marketing zapachowy?
Marketing zapachowy - narzędzie do zwiększenia wydajności
Marketing zapachowy - narzędzie do zwiększenia wydajności

Co to jest marketing zapachowy

Marketing zapachowy to sformułowanie, o którym raczej mało kto z nas słyszał, jednak zapewne wiele z nas miało z nim styczność. Pierwszy raz zastosowano aromamarketing w latach 90. w USA oraz Australii. W Polsce zaczął być świadomie wykorzystywany w 2006 roku. O ile jeszcze kojarzymy czym jest sam marketing - czyli pewną formą świadomego wpływania na decyzje zakupowe klientów, o tyle marketing zapachowy wykorzystuje do tego narzędzie jakim jest nasz zmysł powonienia. Jest to zatem celowe wykorzystanie zapachu, zastosowanego w biznesie, w celu oddziaływania na emocje i zachowania klienta. Czyli mówiąc wprost, jeśli dobierzemy odpowiedni zapach czy aromat w firmie, możemy wykorzystać pozytywne doświadczenia, odczucia i emocje człowieka, do tego, aby czuł się on lepiej i jednocześnie za ich pomocą był skłonny do dokonywania określonych zachowań czy zakupów.

Przykład wykorzystania zapachów do decyzji zakupowych możemy zaobserwować praktycznie na co dzień. Czy np. będąc w swojej ulubionej piekarni zaraz po wyjęciu bochenków z pieca, nie miałeś ochoty kupić ciepłych bułeczek, drożdżówek czy pączków? Czy dokonałbyś tak dużych zakupów, gdyby piekarnia pachniała "sterylnie" i neutralnie? Albo czy będąc w perfumerii i porównując zapach drogiego specyfiku z tym tandetnym, nie odniosłeś wrażenia, że zapach produktu jest usprawiedliwieniem jego wysokiej ceny?

Czym jest marketing zapachowy pokazuje też sytuacja, gdy np. będąc w salonie gier, hostessa nagle przechodzi obok Ciebie z półmiskiem pachnącego jedzenia, a Ty korzystając z jego zakupu i konsumpcji spędzasz w salonie więcej czasu niż zamierzałeś, a tym samym wydajesz w nim więcej pieniędzy.

Zapach jest ważny

Powstało wiele badań nad zapachem, a jednym z nich jest to, przeprowadzone w 2004 roku przez Richarda Axela i Lindę Buck, którzy udowodnili, że określone wrażenia zapachowe mogą wpływać na podejmowane przez nas decyzje. Z kolei badania prowadzone na Uniwersytecie Padeborn wykazały, że stosowanie aromamarketingu wydłuża czas zakupów o ok 15,9%, a osiągnięty zysk ze zwiększenia sprzedaży produktów może osiągnąć nawet 30%. Korzyści ze stosowania przez firmy z marketingu zapachowego są ogromne, nie tylko pod kątem kosztów, ale udowodniono, że podnosi komfort, wywołuje poczucie prestiżu, sprawia, że produkty są bardziej atrakcyjne i wyróżnia biznes. Aromamarketing można zastosować zarówno w branży sprzedaży jak również usług. Jeśli biuro pachnie przyjemnie, pracownicy czują się lepiej i pracują efektywniej.

Środki do celu

Wydaje się, że aromatyzacja może nie być dla wszystkich. Środków do zastosowania odpowiedniego zapachu jest wiele - świeczki zapachowe, pałeczki czy spraye - jednak są to tylko produkty głównie do użytku domowego. Tymczasem marketing zapachowy dysponuje narzędziami zdecydowanie bardziej zaawansowanymi. Stanowią je różne odświeżacze powietrza czy specjalne dyfuzory. Wiele firm oferuje konkretne zapachy dla konkretnych branż, jednak warto również skorzystać z opcji personalizacji zapachu. Oddając to w ręce profesjonalistów, możemy mieć jednocześnie pewność, że nasz cel zostanie osiągnięty.

Red.
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
Red. dodany
 
Odsłon: 1424
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (0)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Brak wpisów, Twój komentarz może byc pierwszy.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
17 września 2024 Biłgoraj
Biłgoraj w rocznicę sowieckiej agresji na Polskę
Dziś, 17 września 2024 roku, mija 85 lat od tragicznych wydarzeń, które na zawsze zmieniły oblicze Polski i narodu polskiego. W dniu, w którym Związek Sowiecki dokonał barbarzyńskiej agresji na naszą Ojczyznę, władze samorządowe i mieszkańcy Biłgoraja wspominają ofiary rosyjskich zbrodni, pamiętając o ich poświęceniu oraz niesłabnącej woli walki o wolność i suwerenność Polski.
w środę, godzina 09:38 Brodziaki
Największy piknik historyczny w regionie już w tę niedzielę
w czwartek, godzina 20:14 Gmina Biłgoraj
Gmina żegna pięciu dyrektorów
dzisiaj, 15:02 Biłgoraj
Jubileusz biłgorajskiego liceum
W sobotę 28 września społeczność Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Papieża Jana Pawła II w Biłgoraju uroczyście obchodziła jubileusz 25-lecia istnienia szkoły. Był to wyjątkowy dzień pełen refleksji, wspomnień i spotkań, który zgromadził społeczność szkolną, absolwentów oraz przyjaciół placówki.
dzisiaj, 08:48 Potok Górny
Wolne stanowisko kierownicze
w czwartek, godzina 16:49 Biłgoraj
Utrudnienia w Biłgoraju po zdarzeniu drogowym [AKTUALIZACJA]
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball hosting home.pl