Chcąc podnieść jakość obsługi klienta należałoby zatrudnić kilka lub kilkanaście osób. Minimalny koszt zatrudnienia jednego pracownika to dziś około 3 tys zł, przy większej firmie łatwo obliczyć jakie koszty musielibyśmy ponieść, aby obsługa klienta była na wysokim poziomie. Kolejną kwestią są godziny pracy, zazwyczaj dział obsługi klienta pracuje od 7 do 18. Nie wspominając już o tym, że pracownicy biorą urlopy i chodzą na zwolnienia lekarskie. Co więc, jeśli klient chciałby uzyskać pomoc w późniejszych godzinach, dokonać zakupu produktu, czy np. poprosić o fakturę?
W przeciwieństwie do pracownika obsługi, bot pracuje przez całą dobę, błyskawicznie odpowiadając na zapytania, wysyłając oferty, faktury, czy też udzielając informacji. Wyobraźmy sobie więc zastosowanie chatbotów w firmie sprzedażowej, w której przejmują na siebie część obowiązków.
Taki bot może zostać zaprogramowany do odpowiadania na podstawowe pytania klienta o produkt, jak również może z powodzeniem prowadzić harmonogram spotkań, co sprawdzi się w miejscach takich jak salony sprzedaży, gabinety np. lekarskie, kosmetyczne, firmy prowadzące kursy i szkolenia, oraz wszędzie tam gdzie niezbędny jest system rezerwacji wizyt. W tym celu Bota można zintegrować z programem do zarządzania wizytami.
Źródło: www.mysocialseller.com
Bota można zastosować do oszacowania przybliżonych kosztów lub też czasu wykonania konkretnej usługi o którą pyta klient, jak również do zlecenia takiej usługi.
Pamiętajmy też o tym, iż obecnie ilość ofert reklamowych wysyłanych drogą e-mail są tak ogromne, że adresaci przestają na nie reagować, pomijając już fakt, że znaczna część wiadomości trafia do folderu spam. Tutaj także z pomocą może przyjść nam chatbot, który z powodzeniem zastąpi tradycyjny newsletter, a o nowościach, ofertach, usługach, czy też promocjach poinformuje nas w dedykowanej ofercie. Dzięki temu trafią do nas tylko odpowiednio wyselekcjonowane i interesujące nas treści.
Optymalnym więc przy planowaniu wdrożenia usług Chatbota jest skorzystanie z pomocy firmy, która profesjonalnie zajmie się analizą potrzeb i dopasowaniem optymalnych rozwiązań w tym obszarze.
W zależności od specyfikacji firmy mogą to być chatboty zajmujące się procesami zakupowymi, reklamacjami, płatnościami, marketingiem, pełniące funkcje doradcze, rekrutacyjne, analityczne, informacyjne (możesz automatycznie informować klienta o nowym wpisie blogowym), a nawet pozyskujące odbiorców w sposób mniej sztampowy, np. z zastosowaniem elementów humoru i zabawy, będące przez to atrakcyjne dla młodego pokolenia.
Planując więc zastosowanie w firmie chatbota warto stworzyć listy z pytaniami, które chcielibyśmy zadać klientowi, aby jak najtrafniej określić jego wymagania, preferencje, oraz rzeczywiste potrzeby. Odpowiedzi na te pytania pomogą stworzyć nam obraz bota, odpowiednio sprofilowanego i ukierunkowanego na potrzeby klientów danej firmy.