Koszty zużycia paliwa są jednym z podstawowych parametrów decyzyjnych przy zakupie samochodu wśród większości kierowców. W jaki sposób obniżyć zużycie paliwa nie tracąc przy tym na mocy i pojemności? Producenci samochodów znaleźli rozwiązanie stosując silniki benzynowe w wersji TSI, których spalanie jest znacznie mniejsze.
Czym jest silnik TSI?
Nazwa TSI jest skrótem od Turbo Stratified Injection, co oznacza, że wtrysk paliwa następuje w sposób precyzyjny bezpośrednio do cylindra, co jest możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki. W pierwszym momencie sprężarka mechaniczna zapewnia dostarczenie powietrza do cylindrów, a po uzyskaniu odpowiedniej prędkości obrotowej turbosprężarka przejmuje tę funkcję. Dzięki takiemu rozwiązaniu konstrukcyjnemu moment obrotowy jest duży już przy niewielkich prędkościach, co przekłada się na większą przyjemność z jazdy i doskonałą dynamikę. Samochody wyposażone w turbosprężarkę dynamiczniej ruszają z miejsca oraz lepiej zbierają się podczas wyprzedzania. Dzięki turbodoładowaniu zapewniają kierowcy komfort w postaci oszczędniejszego zużycia paliwa bez utraty mocy.
Fakty i mity dotyczące TSI
Jeśli silnik TSI ma same zalety, to dlaczego kierowcy tak bardzo obawiają się zakupu samochodów w tej wersji? Otóż ze względu na obecność turbosprężarki nabywcy rezygnują z zakupu aut z obawy o awaryjność. Istnieje bowiem powszechne przekonanie, że silniki TSI są bardziej problematyczne od pozostałych. Nic bardziej mylnego. Silniki TSI sprawują się znakomicie pod warunkiem prawidłowej eksploatacji. Warunkiem sprawnego działania są regularne kontrole serwisowe. Przy każdej wymianie oleju należy pamiętać również o wymianie filtrów powietrza oraz paliwa. Prawidłowe działanie uzależnione jest również od tego, czy płyny eksploatacyjne są wymieniane zgodnie z zaleceniami, a stosowane oleje najwyższej jakości. Jeżeli będziemy stosować się do podstawowych zaleceń producenta, to unikniemy przykrych niespodzianek i będziemy mogli w pełni cieszyć się użytkowaniem samochodu z silnikiem TSI. Nie bez znaczenia dla eksploatacji ma także technika jazdy. Warto stosować zasady ekojazdy i nie obciążać silnika pracą na zbyt niskich lub zbyt wysokich obrotach. Nie należy wyłączać silnika od razu po zatrzymaniu, gdyż sprężarka powinna się schłodzić przez około minutę. W przypadku samochodów wyposażonych w system Start-stop nie mamy tego problemu, gdyż to komputer decyduje kiedy można bezpiecznie zatrzymać silnik. Kolejnym argumentem, o który spierają się kierowcy, jest utrudnienie związane z założeniem instalacji gazowej w silnikach TSI. W przypadku auta salonowego ryzyko znika z uwagi na oryginalnie zamontowaną instalacje LPG. Dla firm produkujących instalacje gazowe domontowanie LPG wciąż jest nie lada wyzwaniem, dlatego w tej kwestii nie należy oszczędzać. Problematyczność wynika z budowy wtryskiwaczy umieszczonych bezpośrednio na wprost komory spalania. W przypadku TSI stosuje się tzw. dotrysk benzynowy. Polega on na tym, że podczas jazdy za pomocą sterowania i elektroniki uruchamiane są w zmiennych cyklach wtryskiwacze gazowe oraz benzynowe.
Podsumowując śmiało można wysunąć wniosek, że silnik TSI z uwagi na spalanie jest doskonałą propozycją dla tych, którzy poruszają się autem głównie po mieście i rocznie pokonują przeciętnie 15000 km. Nowoczesne samochody wymagają nowoczesnego traktowania. Nie należy się obawiać nowych technologii. Więcej informacji znajdziecie tutaj: http://www.skoda-auto.pl/oferta/dlaczego-silniki-tsi-sa-oszczedne.
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
cfb-abe
~ Mirekk Skoda Yeti 2009r po 130tys km rozwaliło gniazdo zaworu i tłok pękł. Poza tym co to za silnik co żre pół litra oleju na 1000km. Sami sobie jeździjcie autami z grupy VW. Wielbiciele zasrani.
18 marca 2017
brak ocen
PL
395-dbb
~ Nazwa W jaki sposób mam nie rozgrzewać silnika na postoju jeśli korzystam z podgrzewanych szyb. Nie po to jest podgrzewana przednia i tylna szyba aby biegał ze skrobaczką. Nierozsądnym byłoby uruchomienie podgrzewania szyb z wyłączonym silnikiem - o ile w ogóle się da/.
29 stycznia 2017
brak ocen
PL
c7f-c97
~ logan tdi.fsi,lpg-te wszystkie skroty maja niewielkie znaczenie.Najwazniejszy jest przebieg auta.Wracajac wczoraj A4,mijalem co kilka km.stojace na poboczu z podniesiona maska cudenka owej techniki,wszystkie z przebiegiem 170 tys. km,nowka sztuka nie smigane a na granicy tabuny zaplakanych niemieckich dziadkow,zalujacych sprzedazy swych mechanicznych przyjaciol.Tymczasem w Bawarii wielka powodz i nastepne setki delikatnie przeciez tylko zatopionych wozow,,ze o delikatnie tylko stuknietych po kolizji z ciezarowkami na A2,pod Hannoverem nie wspomne,szykowane sa dla jeleni na wschodzie Europy.Konkluzja-w niedziele przed kosciolem dyskusja o osiagach fsi a w poniedzialek na sznurku do Litwina w Derezni,moze naprawi......
5 czerwca 2016
brak ocen
PL
2c4-e2a
~ dzidado~ ukasz a właśnie, że schłodzić SPECJALISTO... Szczególnie po dynamicznej jeździe gdzie osiąga wysoką temperaturę - przez jakiś czas warto poczekać z wyłączeniem silnika aż element chłodzący (płyn lub olej) schłodzi turbosprężarkę. Gdy tego nie robisz sprężarka nierównomiernie się schładza, co prowadzi do naprężeń w korpusie oraz negatywnie wpływa na żywotność łożysk wirników.
4 czerwca 2016
+2
-1
PL
e07-b32
~ ukasz turbina musi się wyhamować przed wyłączeniem silnika a nie schłodzić REDAKTORZYNY
4 czerwca 2016
+1
-2
PL
e07-533
~ dzidado~ TSI czytaj GDI z mitsubishi GDI to nie TSI tylko FSI (bez turbodoładowania)
3 czerwca 2016
brak ocen
PL
dcd-6a9
~ TSI czytaj GDI z mitsubishi czyli niemcy a dokładnie VW wprowadziło ten silnik po 15 latach od wprowadzenia go przez mitsubishi w modelach carisma , pajero i galant silnik drogi w utrzymaniu fakt faktem oszczędny. ale wymiana rozrządu i napinaczy to koszt 1500zł pomyślności
3 czerwca 2016
+1
-0
PL
e07-533
~ dzida Drodzy redaktorzy lepiej zajmijcie się pisaniem artykułów o lokalnych wydarzeniach, bo wprowadzacie ludzi w błąd tymi sponsorowanymi artykułami. Silniki VAG TSI nie są wolne od wad nawet przy odpowiednich wymianach oleju itp. - a to dlaczego: - wszystkie posiadają wtrysk bezpośredni, co powoduje znaczący koszt montażu uwielbianego w Polsce LPG. Zużycie przy standardowej instalacji to stosunek 40:60 Pb:LPG. Instalacja wykorzystująca wtryskiwacze benzyny, które muszą być chłodzone kosztuje ok. 6000zł. - problemy z nagarem zbierającym się na zaworach oraz wtryskiwaczach benzyny - 1,4TSI ma problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu przez wadliwy napinacz. Zdarzają się tez przypadku pękania układów korbowo-tłokowych szczególnie w mocniejszych wersjach. - 1,8TSI i 2,0TSI mają problemy jak 1,4TSI i dodatkowo cierpią na bardzo wysokie zużycie oleju silnikowego, co jest spowodowane wadliwymi pierścieniami tłokowymi (koszt naprawy w okolicach 10tys. zł). Dodatkowym problemem jest nietrzymanie mocy. Kolejny przykład wprowadzania w błąd to zasady ekojazdy. Podstawową zasadą ekojazdy jest używania niskich obrotów co właśnie powoduje przeciążanie silnika i przyśpiesza zużycie koła dwumasowego (tak, w benzyniakach też się ją stosuje). Wpływa to też na trwałość całego układu przeniesienia napędu. System start stop nie dba o chłodzenie turbiny. Komputer decyduje tylko na podstawie temperatury zewnętrznej (jak jest za zimno i za ciepło to nie wyłącza go) oraz na podstawie zużycia energii elektrycznej instalacji samochodowej w danym momencie. Kolejna sprawa, że do takich systemów stosuje się specjalne akumulatory oraz rozruszniki (czyt. droższe). Zalety to dobra elastyczność z racji turbosprężarki jednak cudów nie ma i spalanie jest na poziomie zwykłych silników o podobnej mocy - dane podane przez producentów są bardzo niespójne i mierzone przy braku wykorzystania turbiny. dzida forumsamochodowe.pl
3 czerwca 2016
+9
-1
PL
e07-533
~ znawca To takie samo gówno jak tdi
3 czerwca 2016
+0
-6
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
27 października policja otrzymała zgłoszenie o zaginięciu mieszkanki gminy Turobin. Niestety poszukiwania zakończyły się tragicznie. W środowe przedpołudnie policjanci odnaleźli ciało kobiety.
dzisiaj, 11:21
Biłgoraj
Wiceminister klimatu i środowiska w Biłgoraju
dzisiaj, 12:38
Biłgoraj
Taneczne talenty na scenie
w niedzielę, godzina 16:52
Biłgoraj
Biłgoraj uhonorował bohatera [NOWE ZDJĘCIA]
W niedzielę, 10 listopada, w Biłgorajskim Centrum Kultury miała miejsce wyjątkowa uroczystość nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Biłgoraja ppor. Józefowi Steglińskiemu ps. "Cord". Wieczór poświęcony był bohaterowi, który swą niezłomnością zasłużył na szczególne miejsce w historii regionu. Uroczystość uświetniła prapremiera filmu dokumentalnego "Ten skrawek ziemi to wolna Polska".